A Fashion Diffusion Hungary divatnapjain megfért egymás mellett a pitonbőr kézitáska, az alsónemű és az antik alakokat ábrázoló gipszszobor is. A háromnapos rendezvény bemutatta, milyen sokféle is lehet a divat, és hogyan jut el egy-egy tervező a kifutóig.

Ötödik alkalommal rendezett divatnapokat múlt héten a Fashion Diffusion Hungary. Az Il Bacio di Stile három napon át fogadta a vendégeket, a divatbemutatón kívül a pop up store-ban is bemutatkozhattak a tervezők. A 2020-ban alapított divatügynökség hazai és külföldi tervezők munkáit képviseli, ezek közül huszonöt tervező mutatta be kollekcióját. Az ünnepi, sőt esküvői ruhák mellett gyerekruhákat, táskákat, ékszereket, fehérneműket, sőt menstruációs bugyikat is találhattunk. A szervezők nem bízták a véletlenre, ha valami megtetszett a kifutón, ott helyben meg is vásárolhattuk magunknak.

 

A pop up store-ban a tervezők örömmel meséltek kreációikról. Olyan volt a hangulat, mint egy régi divatszalonban, ahol mindent első kézből tudhatott meg az ember. A pasztellszínű ruhák között sétálva  gigantikus gyöngyruhán akadt meg a szemem. Az ukrán tervező kézzel-lábbal jelzi, szívesen válaszol bármilyen kérdésre, édesanyja tolmácsol majd. Ekaterina Chepak most először mutatta be kollekcióját Magyarországon, az általam kiszemelt gyöngyös darabbal díjat is nyert hazájában. Édesanyja büszkén meséli, a márka 2019-től 2021-ig az Ukrán Miss Universe hivatalos partnere volt. Gyerekeknek és is felnőtteknek tervez, a most bemutatott kollekciójában a királykék és az ezüstfehér dominál. Nemcsak tervezői díjat, de a leglelkesebb közönség díját is ő nyerhetné meg, a bemutatón az első sorból bátorítják honfitársai. Büszkék és izgatottak, a gyerekmodellek pedig vérprofik.

 

_DSC9048.jpg
A tervező, Ekaterina Chepak és gyerekeknek szánt kreációi

Ahogy bejárom a teret, megakad a szemem egy utópiába illő sarkon. A Slang Slang és a Back2Bag márkák kollaborációja komolyan veszi az újrahasznosított divatot. Talán kevesen gondolkodunk el azon, mi lesz a légzsákokkal, miután sikeresen életet mentettek. E két márka esetében ruha és táska, de nemcsak légzsákot, hanem az autó szinte minden tartozékát felhasználják:

 

a biztonsági övből strapabíró táskapánt, az autógumiból hátizsák, az üléshuzatból laptoptáska lesz.

 

Talán itt valósul meg leginkább az a küldetés, hogy a divat túlmutasson önmagán, és valami több legyen. Az utópia érzetét pedig fokozza, hogy a tervezőket bemutató LED-falon a márkát nem hús-vér modellek, hanem animált alakok mutatják be.

 

_DSC9899.jpg
A Navona darabjai

Ezután szükségem van valami valódira, ami közelebb visz a divat klasszikusabb vonalához. A Navona standjánál meg is találom. Ők is törekednek a fenntarthatóságra, de másképp, ruháikból csak egy darab készül. A tervező örömmel meséli: tízéves álma válik valóra azzal, hogy itt, az Andrássy úton mutathatja be darabjait. Őszintén tudok rajongani ezért minőségért a divat világában, ahol a valamilyennek láttatás és az illúzió a fő nyelv.

 

Aki a fenntartható táska mellett teszi le a voksát, az nemcsak autóbelsőt, hanem fát is választhat. Az Agni’s márka kizárólag olyan faanyagokat használ, amelyek fenntartható erdőgazdálkodásból származnak.

 

A divatnapok fő attrakciója kétségkívül a bemutató. Ott ér össze minden, zene, fények és hangulati elemek. Tizenöt tervező kollekcióját nézhetjük végig, és bár mind egyedi és kreatív, pár jóslatot elteszek magamnak a tavaszi divatról. Sok tervezőnél kapucnik bukkannak fel. Hol katonás stílusban (Sifferdia), hol lezseren (gba style), így akik ezt esetleg a gyerekkori játszóruhákhoz vagy a sporthoz kötötték, ideje, hogy felfedezzék az elegáns változatot. Hasonlóan divat lesz a gyöngysor, akár hamis, akár valódi, a résztvevők nyakán is ott csillog, és két ékszertervező is ehhez nyúlt. Gyöngyöket a divatvilág elé, mondhatnánk.

 

_DSC8355.jpg
A Slang Slang és Back2Bag kollaborációja

Nemcsak anyagválasztásban, hanem célközönségben is sokszínű ez a bemutató. A Petite Anita Janik márka 163 centinél alacsonyabbakra tervez, és modelljeit is úgy válogatta, hogy hűen reprezentálják a márkát, a Donna Divat pedig önbizalommal telt nőket választott hivatásos modellek helyett.

 

Az esemény nszokatlan anyagokat bemutató tervezőket is felvonultat. A Boeleny márka pitonbőrből készít táskákat a legváltozatosabb színben és formában. Felmerül a kérdés, hogyan fér meg egy helyen a fenntarthatóság és a pitonbőr luxus? Úgy tűnik, a kifutó nem versenyeztet, minden tervezőnek jár a lehetőség és a taps.

 

A show végén az esküvői ruhák mutatkoznak be. Ekkorra már csak a legkitartóbbak maradtak – hiába, tizenöt tervezőre figyelni fárasztó feladat. A Winona couture esküvői ruhái is visszatükrözték a kilencvenes éveket, nagy, látványos díszítések, buggyos ujjak; édesanyám esküvői ruhája jut eszembe róluk, de modern köntösben.

 

A divat mindig leköveti az aktuális közérzetet, társadalmi változásokat, tömeghangulatot. Így a ruhák egyik fő szempontja a karantén alatt megkedvelt kényelem volt, de csillogással megszórva. Sok volt az ezüst darab mind a kifutón, mind a vendégek ruhái között. A csillogásra, luxusra való vágy erősebb, mint valaha. Ezt képviselik a store-ban felbukkanó gipszszobrok is. A House of Selten Vogel-alkotások nem műtárgyak, hanem díszek, kellékek egy tökéletes fotóhoz.

 

Az antik formák másolatai lennének az új kiegészítők?
FD press  (18).jpg
A House of Selten Vogel szobrai

A háromnapos rendezvényt egy Studio54 tematikájú parti zárta le. Ugyan ló nem bukkant fel a tomboló tömegben, de asztalon őrjöngő énekes és egy Michael Jackson-imitátor igen. Tanulságos élmény volt, izgalmas szelete a hazai öltözködéskultúrának. Az itt kiállított ruhadarabok időkapszulaként őrzik, mire vágytunk ebben az időszakban, és mit gondolunk a jövőről.